Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 9 september 2008

    Zaika - indisk mat på indiskt vis

    Jag har aldrig varit i Indien men jag föreställer mig att kryddstarkt där inte bara betyder "svett på överläppen", "tårar i ögonen" och "kli i hårfästet".

    Jag gillar kryddstark mat men allt för ofta försvinner krydd(orna) och all fokus ligger istället på stark. Nu har jag hittat en ny indisk restaurang på Teatergatan i Göteborg, Zaika - The Flavor of India, som serverar välkryddad mat där man faktiskt känner en mängd olika smaker. Det känns som om jag på nytt upptäckt storheten i indisk mat.


    På deras meny finns alltid "Kabab för kababälskare" som helt enkelt är olika typer av kött tillagade på grillspett, med olika sorters kryddning. Den gröna (!) kycklingen är den godaste.

    Menyn innehåller också alltid kyckling, minst en vegetarisk rätt och lamm eller fisk. Jag gillar verkligen att de olika rätterna smakar och ser olika ut. Det kanske låter konstigt men när jag har beställt mat från gatuköksindiern så ser alla rätter lika ut och smaken är nästan densamma oavsett vilken rätt jag valt. Hos Zaika är såsen gräsgrön om det är spenat i och tandorin är röd som en dansk postlåda.

    Priset, 79 kronor, kan man inte heller klaga på. I området kring Avenyn varierar lunchpriserna mellan 69 och 99, ibland utan att det kan försvaras av kvaliteten. Zaika har mycket bra mat, bra variation på menyn (för en lunchrestaurang), trevlig miljö och en mycket trevlig personal. Jag går gärna dit flera gånger i veckan.

    Betyg: * * * *

    PS. Jag vill gärna påpeka att betyget avser lunchen. Jag har inte ätit middag där men jag misstänker att de skulle förtjäna ännu en stjärna efter ett sådant besök.


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar