Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 8 september 2008

    Min (korridors)granne Totoro

    För ungefär 10 år sedan, när jag pluggade utomlands, visade min korridorsgranne sin stora samling anime (tecknade filmer från Japan). Stolt proklamerade han att han hade alla filmer som var värda att se. Jag hade aldrig sett en anime och blev väldans nyfiken så han lovade att ha filmvisning.

    Några dagar senare stod vi i studenthemsköket och vår amerikansk/japanske vän försökte lära oss att rulla maki som vi skulle ha som snacks till filmen My neighbor Totoro (Tonari no Totoro, 1988).


    Filmen handlar om två barn och deras far som flyttar in i ett litet hus på landet. Barnens mor ligger på sjukhus så pappan och en gumma från trakten är ensamma att passa barnen. Det visar sig snart att både huset och den intilliggande skogen är fulla av andar och andra väsen. Äventyret startar på riktigt när den yngste av flickorna går vilse i skogen och stöter på Totoro, skogens väktare.

    Filmen är underbart mysig och helt annorlunda från vad man som västerläning är van att se. Den är tecknad på klassiskt anime-vis helt utan datorer (tror jag).

    Då, för 10 år sedan, var jag djupt besviken när filmen var slut. Jag trodde att alla japanska tecknade filmer handlade om rymdäventyr, robotar och laserkrig. Idag älskar jag filmen och anser att den är bland de bästa i sin genre.

    Betyg: * * * * *

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar