Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 15 september 2008

    Är mat utomhus alltid godare?

    Under lördagens pic-nic i Billdals Park njöt vi av höstsolen och den vackra omgivningen. Med oss hade vi saft och bulle som vi mumsade på, mitt på den stora gräsmattan. Den helt vanliga bullen smakade härligt och saften var godare än vanligt, vilket gjorde att vi började fundera på varför mat alltid smakar lite godare utomhus.



    Min teori är enkel. Jag tror att det beror på att man ofta äter grillmat och "pic-nic"-mat med händerna. Då är det ju naturligt att ta ett helt stycke till munnen och bita av istället för att dela på tallriken. När man för hela stycket till munnen så kommer en större matbit nära näsan och därför känner man doften mer än om man bara för gaffelbiten till munnen. Kort sagt det är det ökade doftintrycker som förstärker den goda smaken.

    Efter min utläggning i parken i lördags instämde L i min teori med ett kort "mmmm" när hon, med stängda ögon, låg på rygg på filten i solskenet.

    Att äta mat utomhus med händerna får...

    Betyg: * * * * *

    PS. Testa gärna min teori genom att äta exempelvis pizza med händerna och sen med kniv och gaffel. Jag slår vad om att den smakar bättre om man för hela "slice:en" till munnen.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar