Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    onsdag 10 september 2008

    Sol, sommar och ett mord i Oxford

    Är det någon mer än jag som tycker att det är lite lustigt att sommaren har blivit säsongen för (engelska) kriminalserier?

    Jag älskar att mysa i soffan framför ett avsnitt av Morse, så jag ska inte klaga. Jag tycker bara att det är lite märkligt att det har blivit så populärt att visa kriminalserier, framför allt engelska, på sena sommarkvällar. Själv tycker jag att mysande i TV-soffan passar bäst när höstens regn och mörker stänger oss inne (som idag).



    I somras fanns det mycket att välja på; Mord i Midsomer, Foley's War, Inspector Lynley, Sherlock Holmes och Morse. Den sistnämnda är min favorit. Jag vet inte om det är så men Inspector Morse känns som originalet till alla andra smågriniga, egensinniga och briljanta deckare (Sherlock hör till en helt annan tidsålder så han räknas inte).

    Att under arbetstid svepa en pint ale får Morse hjärna att arbeta snabbare och att lyssna på opera ger hans hjärna vila - en härlig kille om du frågar mig.

    John Thaw spelade Morse i inte mindre än 33 avsnitt med start 1987. Colin Dexters romanfigur utreder det ena efter det andra mordet i Oxfords fantastiska miljöer och han gör sig ovän med både adel och arbetare.

    Vid hans sida, i alla väder, står den trofaste Seargent Lewis (Kevin Whately) som allt som oftast får företräda det vardagliga förnuftet. Jag tycker att karaktärerna är underbara och Thaw porträtterar Morse på ett härligt sett. Tyvärr dog Thaw 2002 bara 60 år gammal så det blir inga fler avsnitt med honom och utan honom finns det, för mig, ingen Morse.

    Betyg: * * * * * *

    Kuriosa:

    • I signaturmelodin kan man höra morsekoden för bokstäverna M-O-R-S-E som en ljudslinga i musiken. Ibland kan man också höra avsnittets mördares namn, eller så har de lagt in en oskyldig för att lura de som kan morsekod.
    • Inspector Morse heter Endeavour i förnamn. Det är det få som har koll på.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar