Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 23 september 2008

    Från reklam till verklighet... eller?

    Häromdagen vid Kungsportsbrons norra fäste såg jag något som jag inte trodde fanns på riktigt. Någon hade stickat ett "fodral" i garn till ett trappräcke.


    Fast det stämmer inte riktigt. Jag har sett det förr, på TV och då var det reklam för JC, MTV eller något liknande riktat till ungdomar. I reklamfilmen hade ett gäng tjejer startat en klubb för att försköna sin hemstad. De stickade långa färgglada längder som de sedan satte fast på lyktstolpar och skyltar. De talade amerikansk-engelska så jag antar att det hela skulle föreställa en ny amerikansk subkultur. Som ni förstår gick jag inte på det...

    Men nu undrar jag om jag var för snabb att döma. Kanske existerar subkulturen och kanske har den nu nått Göteborg. Frågan är; kom reklamfilmen före subkulturen eller uppstod subkulturen före reklamfilmen?

    Efter några minuters sökande på nätet hittade jag hemsidan www.knittaplease.com. Det visar sig att subkulturen eller rättare sagt Knitta startades augusti 2005 då ett gäng stickningsentusiaster diskuterade sin frustration över ofärdiga alster. Diskussionen slutade i att de stickade sitt första dörrhandtagsfodral och då slog det dem...

    "... a tag crew of knitters, bombing the inner city with vibrant, stitched works of art, wrapped around everything from beer bottles on easy nights to public monuments and utility poles on more ambitious outings. With a mix of clandestine moves and gangsta rap — Knitta was born! Today, Knitta is a group of ladies of all ages, nationalities, and… gender".
    I deras arkiv hittade jag en video som med stor sannolikhet var inspirationen till reklamfilmen.



    Betyg: * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    1 kommentar:

    Anders sa...

    Antingen är jag konstig ... men det känns väldigt krystat och påhittat det här. Men visst jag är helt för det. Den moderna staden är ofta väldigt kall, tråkig och grå så färg och humor livar absolut upp :-)

    Har själv sett "halsdukar" på lyktstolpar och träd i Slottskogen i vintras. Så det är nog något som kommit hit :-)

    Skicka en kommentar