Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    onsdag 17 september 2008

    Photoshop är ett yrke, inte ett program

    För ett par månader sen kom jag i kontakt med en originalare (en person som omsätter skisser och idéer till färdiga bilder och grafik för exv. reklam) på ett tryckeri. Han satt och arbetare med en bild till en produktkatalog för ett av de större tapetföretagen i Sverige.

    Uppdraget var att i en bild på en interiör i ett café "tapetsera om" rummet digitalt. Han skulle med andra ord ta kundens fysiska tapet och få det att se ut som om caféets vita väggar var täckta av deras lattefärgade tapet med muggar på.

    För mig verkade uppdraget nästintill omöjligt, särskilt med tanke på att tapeten inte var enfärgad. Alla vinklar, vråer, hyllor, tavlor, vattenrör och skuggor måste ju se rätt ut även efter bildbehandlingen.

    Jag har tyvärr ingen bild på originalarens verk så denna interiör får istället illustrera alla detaljer som han var tvungen att ta hänsyn till.

    Som alltid när en expert visar en novis verkade det gå vrålsnabbt. Han scannade tapeten, fick in den i bilden i Photoshop, arbetade med massor av lager, genomskinlighet, multiplicering av färg och tusen andra knep som jag inte kommer ihåg. Resultatet var häpnadsväckande och extremt verklighetstroget. Skuggan från taklampan var lika tydlig som tidigare på tapeten där den kröp in bakom vattenröret. Killen tänkte till och med på att en brun tapet ger ett annat ljus i rummet och därför en annan nyans av vitt i taket.

    När han kommit en bit på vägen, och det var dags för mig att gå, lutade han sig tillbaka och sa, "Photoshop är inte längre ett program, det är ett yrke".
    Det lugnade min prestationsångest lite.

    Photoshop är helt klart värt...

    Betyg: * * * * * *

    Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar