Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    söndag 21 september 2008

    Betygsatt latte och en "tribute" till Lattelakejen

    Om man ska dricka en latte i Göteborg gör man klokt i att först ta en titt på Lattelakejens blogg. Just nu beskriver och betygsätter han över 35 caféers latte. På första plats ligger Mahogny Coffee Bar, på Skånegatan, med betyget 5,5 av 6.

    I går när L och jag var i närheten av caféet (vi trodde att bokmässan var denna helgen) tänkte jag att det var lika bra att passa på att undersöka om Lattelakejens smak liknar min. Eftersom jag ofta läser hans inlägg är det ju kul att veta om jag delar hans uppfattning om vad som är en god latte.

    Solen sken och den lilla uteserveringen var nästan full men vi hittade två platser längst ut. Cafeägaren (?) satt själv bland gästerna och kom efter mig när jag gått in för att beställa. Till L beställde jag en cappuccino och jag ville givetvis ha en stor latte. Som tilltugg fick det bli två biscotti.

    Caféet är mycket litet och inne finns det bara ett par sittplatser. En stor bar i mörkt trä tar upp större delen av rummet. På väggarna hänger porträtt på vad jag antar är stamkunder och kändisar som besökt Mahogny. Ägaren fixade snabbt, och utan ett ord, fram min beställning.

    Latten var mycket ljus och skummet pryddes av ett hjärtmönster. Den var faktiskt så ljus att jag blev lite orolig för att jag fått en mjölkdrink istället för en kaffe. Turligt nog smakade den mycket mer kaffe än vad färgen fick mig att tro men jag hade nog önskat mig ännu lite mer kaffesmak. Trots det var helhetsintrycket av kaffet, mjölken och skummet var mycket positivt. Latten var både krämig, mild och god.

    Betyg: * * * * *

    Läs Lattelakejens recension här.

    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar