Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 21 oktober 2008

    Ekonomer är vår tids spågubbar

    För ett litet tag sedan uttryckte jag mitt bristande intresse för bevakningen av min egen ekonomi här på bloggen. Lika tråkigt som att gå till tandläkaren tror jag att jag skrev.

    Sent ska syndaren vakna heter det ju och på sista tiden har jag faktiskt insett att jag måste skärpa mig på den fronten. Trot om ni vill men jag har faktiskt börjat läsa ekonomisidorna, göra egen statistik över fondinnehavet och konsultera experter, vänner och bloggar för att få tips och råd.

    Jag kan inte påstå att jag blivit mycket klokare men jag har i alla fall nått fram till två insikter.

    Den första insikten är att ingen har koll! Experterna försöker sia om framtiden genom att djupanalysera gårdagens och dagens händelser men faktum kvarstår att de som sålde sina fonder innan krisen bara verkar ha haft tur och att de som påstår sig veta hur det ska gå bara gissar eller ljuger.

    Den andra insikten kom snabbt efter den första och det var att "finansiell ekonomi" till 80% handlar om psykologi och till 20% om siffror och sånt. Beviset kom när jag här om dagen läste att en docent i finansiell psykologi (!) påstod (eller erkände) att det finns mer sanning i väderleksprognosen än i analytikernas framtidvisioner.


    Vad litar du mest på, väderleksrapporten eller analytikernas profetior?

    Bara det faktum att man kan bli docent i finansiell psykologi bevisar min tes men när man i artikeln också kunde läsa att SEB funderar på att anställa beteendevetare så började i alla fall jag bli nervös.

    Vad är det för spel jag deltar i? Jag skulle aldrig sätta en spänn på att gissa vädret ett år framöver men en stor del av mina besparingar är på experternas råd investerade i ett lotteri som kan sluta precis hur som helst. Jag är kanske naiv men jag trodde att de skulle ha lite koll i alla fall.

    Ekonomiska rådgivare, finansexperter och alla andra besserwissrar inom ekonomi får...


    Betyg: *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    1 kommentar:

    Anders sa...

    Ja, det där med ekonomi är verkligen sjukt, aktiemarknaden i synnerhet. Är ju lite galet att man jobbar och sliter den mesta vakna delen av sitt liv för att spara ihop siffror som man sen "glatt" kastar bort på börsen i fonder och aktier.

    Jag tror folk faktiskt var lyckligare förr när det var lite enklare. Fast jag skulle inte vilja byta bort mina datorer, min pint tjeckisk importöl på krogen eller mina filmer och TV-serier på nätet :-)

    Skicka en kommentar