Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    fredag 3 oktober 2008

    Carls Ale - nära men ingen ale

    Sist jag var i Danmark hittade jag något kul på en hylla i Super Brugsen. Carlsberg har på senare år försökt diversifiera sitt utbud genom att ta fram massor av olika sorters öl. Den första jag provade (och gillade) var Carls Special som är en bärnstensfärgad lager och nu har de tagit fram en ale, Carls Ale.

    Carls Ale ska förstås helst avnjutas från "tap" men den säljs, som sagt, i butikerna på 33 cl flaska och i burk. Det vanliga problemet med ale på flaska är att kolsyrehalten kan bli för hög om man inte häller upp ölen på rätt sätt. Enligt min mening ska man smyga ner första halvan i glaset och sedan ösa på med resten för att få skumkronan och bli av med kolsyreöverskottet.

    Efter att ha testat några gånger tycker jag fortfarande att det är för mycket kolsyra i Carls Ale. En riktig ale ska kännas len när man dricker den och inte spritsig som den här gör. En ale kan smaka på massor av olika sätt, allt ifrån fruktig till blommig, men Carls Ale smakar lite syrligt och beskt vilket jag inte förknippar med ale. Smaken för tankarna till Staropramen Dark och Carls Special (!) som jag i och för sig gillar. Kort sagt ölen är god men jag skulle aldrig tagit den för en ale i ett blindtest.

    Betyg: * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar