Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    fredag 24 oktober 2008

    On the Fringe to X-files

    Var det någon mer än jag som blev lockad av reklamen för den nya tv-serien Fringe. I reklamsnuttarna såg det ut att vara en spännande blandning av Lost, CSI New York och Alias men i själva verket är det bara en blek efterapning av X-files.



    Det är J.J. Abrams (Lost och Alias) som ligger bakom serien, så succén i USA borde vara given. Namnet Fringe antar jag kommer ifrån begreppet "fringe science" som anspelar på forskning där teorierna går emot de vanliga förklaringarna och gränsar mot det övernaturliga.

    Jag har sett tre avsnitt nu och måste säga att jag blivit besviken varje gång. De har skapat en intressant miljö med agenter, mäktiga storföretag och groteska attentat (eller olyckor?) som de sedan har kryddat med lite odefinierad övernaturlighet. Jag tycker också att det har hittat hyfsat bra skådespelare i Joshua Jackson (Pacey i Dawsons Creek) och John Noble (Lord Denethor i Sagan om de två tronen), men ändå saknas något.

    Den kvarvarande känslan efter varje avsnitt är att de är för korta. Det känns som om de alltid startar oerhört ambitiöst med en spännande och intresseväckande inledning men att de sedan inte hinner berätta hela historien. Det känns som om de tvingas ta genvägar i berättandet och skära bort väsentliga delar av handlingen för att passa in i tidsluckan.

    Jag tycker att det är synd för den här typen av tv-serier saknas just nu i tablåerna.

    Betyg: * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar