Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 14 oktober 2008

    Baskiskt kött i Barcelona

    Barcelona är en underbar stad men den ligger inte i Baskien. Däremot ligger den baskiska restaurangen Sagardi i Barcelona (här) och den är väl värd ett besök.

    Jag har varit hos Sagardis två gången och jag kommer definitivt att återvända nästa gång jag är i Barcelona. Vid första besöket var det svensk/spanske F som tipsade och beställningen gick helt ut på kött - "t-bone steak". Till denna kötträtt får man inga tillbehör över huvud taget (utom vin och bröd förstås) och köttbiten kommer direkt ifrån grillen på en stekhet stenplatta.

    Den t-bone som jag har ätit tidigare har, precis som namnet antyder, haft ett t-format ben mitt i men så är det tydligen inte i Baskien. Hos Sagardi är t-bone detsamma som en extremt välmörad filé.

    Tillredningen är mycket enkel. Köttet grillas snabbt på en extremt varm vedeldad grill vilket ger effekten; krispig yta med ett saftigt inre. De enda kryddorna är salt och peppar.


    Jag kan utan tvekan säga att Sagardis t-bone är det bästa köttet jag någonsin ätit. Beviset, för er som inte varit där, är att när jag var där andra gången hade jag skyhöga förväntningar. Jag misstänkte att mitt minne hade förstärkt upplevelsen från första gången så mycket att det skulle vara omöjligt för dem att leva upp till förväntningarna.

    Så var det inte!
    Köttet var himelskt gott ännu en gång.

    Betyg: * * * * * *

    PS. Om ni ska dit, följ då två råd. 1. prova deras cider som fördrink och 2. beställ inte menyn, beställ bara köttet - annars är ni proppmätta när ni kommer till köttet.


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar