Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 20 oktober 2008

    Sjunde försöket gilt, för Mackmyra

    I lördags fick jag nöjet att prova den svenska whiskyn Mackmyra (tack AD!). Den har nu blivit så gammal att den faktiskt får kallas whisky (dvs. mer än 3 år) och därför kan producenten nu skippa prefixet "preludium" som de smart nog skrivit på allt som de sålt sedan start.

    Jag minns att jag testade "Preludium:01" precis när den hade kommit 2006 och tyckte att den var spritig men att den hade potential. Redan då kunde man känna kola- och vaniljtoner i smaken.


    Mackmyra - den första utgåvan
    (som den kort och gott heter) doftar spritigt. Men en svag nyans av höst och torkade frukter lyckas ändå tränga igenom. På tungan känns först spritigheten men sen kommer snabbt frukttonerna och en blommig känsla. Kola blir den kvarvarande smaken med tydliga inslag av vanilj och kanske också lite citron.

    Polare M sammanfattade hela upplevelsen i "citronhonungsträdgård med en eftersmak av vaniljkola". Jag håller gärna med även om jag är osäker på vad en citronhonungsträdgård är. Jag vet inte om jag kommer att köpa en flaska nu men jag är säker på att en 10-14 årig Mackmyra kommer att bli riktigt god.

    Betyg: * * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar