Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    torsdag 2 oktober 2008

    Cowboys + rymdskepp = Firefly

    Nu för tiden börjar jag aldrig se en tv-serie om jag inte vet att den har ett slut. Jag är extremt trött på "never-ending stories" som Lost, Alias och 24. Det verkar som om att det värsta som kan hända en TV-serie är att för många gillar den.

    Det finns förstås undantag. Serier som bygger på och håller sig till en "master plan" kan fungera ett tag (Rome) och serier som har fristående avsnitt kan fungerar under en längre tid (Friends, Simpsons och Inspector Morse).

    En serie som hade fördelen att ha för få tittare var Firefly. I denna härliga serie är klassiska western-karaktärer placerade i ett framtida universum med rymdresor, smugglare och hästtjuvar.


    Hjälten, Mal, är en före detta militär som nu desillusionerat söker uppdrag och pengar där han kan få dem. Med sig har han sin trogne vän (från militärtiden) Zoe och hennes man piloten Wash. I besättningen finns också "gunslingern" Jane (som trots namnet är en man), den flickaktiga maskinisten Kaylee och glädjeflickan Inara. Till denna grupp introduceras redan i första avsnittet en missionär, en läkare på rymmen och hans mycket märkliga last.

    Joss Whedon, mannen bakom serien, sa i en intervju att han alltid har velat göra ett relationsdrama i rymdmiljö. Han påstod att så länge handlingen kretsar kring relationerna kan det utspela sig i vilken miljö som helst och han borde veta. Det var hans som låg bakom Buffy the Vampire Slayer som gick i 7 säsonger och den serien hade trogna fans i alla åldrar.

    Whedon ville vara de älde rymdserierna troga så han lät bygga en skalenlig modell av hjältarnas rymdskepp "Serenity" och använde flera modeller i inspelningen av rymdscenerna. Ni som är fans av de "riktiga" Star Wars-filmerna vet hur bra det kan bli.

    Serien lades ner redan efter första säsongen då huvudstoryn precis hade börjat bli intressant men som tur var fick de några år senare möjligheten att göra en sammanfattande och avslutande film. Tack vare filmen, som kallades Serenity, blir serien komplett och mycket sevärd. Jag anser att den är en av de bästa i sin genre.


    Betyg: * * * * * *

    Kuriosa:
    När jag kollade lite fakta i imdb lärde jag mig att genren space-western faktiskt existerar och att följande filmer/tv-serier ingår (ragnordnade enligt betyg).
    1. "Firefly" (2002) 9.5/10
    2. "Cowboy Bebop (Kaubôi bibappu)" (1998) 9.4/10
    3. "Battlestar Galactica" (2004) 9.1/10
    4. "Saber Rider and the Star Sheriffs" (1987) 8.9/10
    5. Star Wars (1977) 8.8/10
    6. "Trigun" (1998) 8.7/10
    7. Aliens (1986) 8.4/10
    8. Battlestar Galactica (2003) (TV) 8.1/10
    9. Serenity (2005) 8.0/10
    10. Cowboy Bebop: The Movie (Kaubôi bibappu: Tengoku no tobira) (2001) 7.7/10
    11. Outland (1981) 6.4/10
    12. Rogue (2001) 5.6/10
    13. Oblivion (1994) 4.8/10
    14. Ghosts of Mars (2001) 4.7/10

    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    *God morgon! Nu ligger ett nytt annorlunda tema uppe på utmaingen FreakyFridayFoto uppe! Jag hoppas du vill delta!*

    Anders sa...

    Firefly var verkligen grym! Som du säger så är det rätt skönt när man vet att det tar slut när man ser en serie. X-files t.ex tog ju livet av sig. Från att ha varit den bästa blev den enormt urvattnad och man slutade titta efter 3-4 säsonger. Nu kan man ju se om Firefly tre-fyra gånger istället :-D

    Skicka en kommentar