Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    onsdag 29 oktober 2008

    Whitstable Bay - öl för den miljömedvetne

    Sist jag var på Systembolaget på Avenyn botaniserade jag blad hyllorna längst in i ölavdelningen. Jag ville hitta något nytt och jag blev inte besviken. Whitstable Bay Organic Ale har både en mycket tilltalande flaska, en fin etikett och ett vackert gyllene innehåll. Flaskan hamnade raskt i min korg.

    Jag blev både positivt och negativt överraskad när jag hällde upp ölen i mitt glas. Det första som slog mig var det underbara ljudet. Flaskans form gör att ölen porlar ut i glaset med ett mysigt kluckade ljud. Det negativa var att jag av någon anledning hade förväntat mig ett riktigt krämigt skum och att Whitstable Bay Organic Ale knappt bjuder på något skum alls. Min tanke gick direkt till färsköl och efter första klunken bekräftades den.

    Denna miljövänliga ale är beskt som en pilsner men utan kolsyran. Den har en tydlig smak av vete och humle och en ganska söt efterton. På flaskan baksida kan man läsa att ölen ska vara inspirerad av ale från Australien och Nya Zeeland samt att humlen är importerad från NZ (miljövänligt?!). Även om Whitstable Bay inte blir en ny favorit så skulle jag säga att den är en mycket bra törstsläckare och värd att prova.

    Betyg: * * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    2 kommentarer:

    Anders sa...

    Åhå! Kanske något att rekommendera till pappa som inte gärna dricker bubblig öl. Whitstable är förresten ett ställe längs kusten i England (Kent) om jag inte minns fel.

    Jag gillar ju annars pilsner framför ale, så det här kan kanske vara en bra kompromiss :-)

    Henrik sa...

    Tja, fast om jag ska vara riktigt ärlig så rekommenderar jag dig nog en äkta pilsner fram för kompromissen ;-)

    Skicka en kommentar