Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    torsdag 30 oktober 2008

    Fiskekrogens revansch

    Det var mycket länge sedan jag var på Fiskekrogen sist. Minnet från den gången var att restaurangen var ganska nedgången och trist. Jag minns också att min envisa lillasyster absolut inte ville äta fisk och att det enda de kunde erbjuda då var Bullens konservkorv (hon var 5 år gammal).

    När jag nu kommer dit, drygt 25 år senare, är det fräscht och flott. Det känns som en gammal anrik matsal från sekelskiftet som har bevarats i originalskick. Det är lugnt och stilla. Personalen är mycket trevlig och erbjuder mig vatten både två och tre gånger medan jag väntar på mitt sällskap.

    Vi bestämmer oss för att ta affärslunchen som vi inleder med ett varv kring deras utsökta buffé. Här finns minst 10 sorters sill, lax i olika former och intressanta snittar med allsköns smaksättning. Eftersom det är lunch (och torsdag) får vi nöja oss med lättöl till maten. Det känns lite fel men det får gå.

    Till varmrätt beställde vi båda grillad hälleflundra och pilgrimsmussla med rostad potatisterrine samt rödvinssås smaksatt med ungstorkade pärltomater. Jag vet att jag borde hållit mig borta från hälleflundran men jag kunde inte låta bli. Fisken, grönsakerna och såsen harmoniserade på ett helt fantastiskt sätt. Tomaterna i såsen lyfte fram smakerna i hälleflundran som i sin tur kompletterade de rostade grönsakerna briljant.

    Efter buffén och varmrätten fanns det ingen plats för efterrätt men en liten chockladtryffel fick det bli till kaffet. Det är inte billigt att äta lunch på Fiskekrogen, speciellt inte om man väljer affärslunchen för närmare 400 kr. Men någon gång då och då är det definitivt värt det.

    Betyg: * * * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar