Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    torsdag 20 november 2008

    Årets julklapp, en skitviktig iPod-pryl

    Så här års rapporterar alltid Svensk Handel, Svensk Näringsliv och andra insatta om årets julhandel och om årets julklapp. Lika säkert som att de rapporterar är att medierna lyfter fram frågan på bästa plats och i bästa sändningstid.

    Jag har ingen aning om vad som utsetts till årets julklapp men kanske är det den här iPod-prylen.

    Prognoserna i år säger allt ifrån att vi kommer att bromsa köphysterin till att vi kommer att fortsätta att öka inhandlandet. Jag kan inte låta bli att fundera på om det sistnämnda är önsketänkande eller om handlarna försöker skapa en självuppfyllande profetia?

    Kanske funkar det så här:

    • Om de säger att vi kommer att fortsätta storkonsumera julklappar, så kanske vi konsumenter tänker att alla gör det, och då vill vi inte vara sämre så då måste vi också haka på, och då blir det nya rekord även i år.
    • Om de säger att årets julklapp är en TV, så kommer medierna rapportera om det (strålande reklam), och då kanske vi konsumenter tänker att det var en bra idé, och då köper vi en, och då för handlarna rätt.
    Min teori är skissartad men kanske finns det ett uns av sanning. Jag tänker på hur mycket grupppsykologi spelar in på den finansiella krisen och på vad grupptryck kan få folk att göra i liten skala. Vad tror ni?

    Profetior om årets julhandel och årets julklapp får...

    Betyg: * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    2 kommentarer:

    Anders sa...

    Ja, det känns som mycket är rena påhitt, allt för att öka försäljningen. Se bara på den fånigaste av alla "högtidsdagar"... "Kanélbullens dag"! Vad är det för skit? Tacka vet jag "Våffeldagen" som uppkom av att någon hörde fel och "Marie bebådelse" till just "våffeldagen". Gott med knäck i dom lurarna :-)

    Anonym sa...

    Årets julklapp blev för övrigt "En upplevelse" (i vart fall enligt Handelns Utredningsinstitut, som är de tunga på området)...en upplevelse kan ju variera rätt friskt i pris, så i vart fall är det en ganska realtistisk julklapp man utsett i år...(till skillnad från platt-tv ex. som var årets julklapp ett par år sen)

    Skicka en kommentar