Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    söndag 7 december 2008

    Smaken av England - Bombardier Bitter

    Enligt familjebryggeriet Charles Wells, som grundades 1876, är Bombardier Bitter essensen av England och "Enlishness". De påstår själva att St. George's Day (den tredje viktigaste pubdagen i England) inte hade varit densamma om inte Bombardier fanns. Själv gillar jag ölen även om det inte är min största favorit.

    Som vanligt är det den första klunken öl som är godast och när Bombardier möter tungan är det första fruktiga men brända toner som slår igenom. Den angenäma smaken för mina tankar åt kaffehållet och den mörka mahognyfärgen förstärker känslan.

    Efter de inledande nyanserna övergår smaken snabbt i en valnötig ritning, för att avslutas med en tydlig smörkole- och karamellnyans. Eftersmaken är lätt och snabbt försvinnande vilket gör ölen "lättdrucken".

    Betyg: * * * *

    Kuriosa:
    Som ni vet finns det en stor mängd olika öltyper. Ett bra ställe att reda ut begreppen är på Sveriges Bryggeriers hemsida. Om Bitter Ale kan man läsa följande:

    Englands nationaldryck. Bitter är opastöriserat fatöl och skall tappas med en manuell handpump, enligt entusiasterna. Det är dock vanligt att ölet pastöriseras och tappas med kolsyrepumpar. Ofiltrerad bitter innehåller mindre kolsyra än de flesta andra öltyper. Ölet serveras därför i regel med ett mycket tunt skum överst.

    Utseende allt från mättat guldgul till mahognyröd. Framträdande humlebeska med generöst blommig humlearom i doft och smak. Tydlig "överjäsningsarom", oftas en svagt rostad karamellig maltkaraktär. Stamvörtstyrka är 7,5-13,7 procent och rekommenderad serveringstemperatur 12-15C.
    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se | Följ min blogg med bloggkoll

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar