Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 15 december 2008

    Spiderwick Chronicles, en mysig julsaga utan jul

    Jag vet inte riktigt varför men när det närmar sig jul blir jag alltid sugen på att se äventyrsfilmer som Harry Potter, Stardust och Narnia. Jag gissar att det är den mysiga sagomiljön som lockar och på något vis ger mig julkänslor.

    Eftersom jag har sett alla Harry Potter-rullar och eftersom jag var sugen på något nytt chansade jag på The Spiderwick Chronicles utan att veta något om filmen. Omslaget avslöjade att filmen med största sannolikhet skulle vara i "rätt" genre men inte mycket mer (jag läser väldigt sällan baksidan på DVD:n eftersom det nästan alltid avslöjar för mycket om filmen).

    Filmen börjar som en äkta familjefilm i bästa tv-disney-stuk. En splittrad familj som tvingats lämna storstaden flyttar till den gamle släktingens (spök)hus på landet. Det visar sig snart att den förre invånaren vigt sitt liv åt att studera fanatsiväsen som älvor och gobblins. Dr Spiderwick sammanställde en egen fauna som innehöll så mycket information att den till slut hotade alla fantasiväsnens existens - om den skulle falla i fel händer...

    Effekterna i filmen är mycket välgjorda och efter några minuter var jag helt fast i handlingen. Älvorna, trollen, gripen och de andra varelserna som dyker upp i filmen gör en vanligt fantasy-/familje-/äventyrsfilm till en underhållande och ganska spännande saga. Jag måste dock varna att för de yngre kan filmen bitvis bli ganska skrämmande.

    För alla er som gillar fantasyäventyr så kan jag varmt rekommendera The Spiderwick Chronicles. Den håller hög kvalitet jämfört med många andra i samma genre.

    Betyg: * * * *

    Filmens egen hemsida: http://www.spiderwickchronicles.com/

    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    1 kommentar:

    Anders sa...

    Såg den också för inte så väldigt länge sen. Trevlig liten historia. Mer fantasy åt folket! :-)

    Skicka en kommentar