Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 11 november 2008

    Är Supernanny verkligen superwrong?

    Det här med barnuppfostran är knepigt. Häromdagen såg jag en dokumentär som helt fokuserade på att kritisera Supernanny-konceptets regler, övningar och gränsdragningar. Istället hyllade de 70-talets mer liberala uppfostransmetoder.

    Jag kände mig lite skamsen här jag såg den ena "barnexperten" efter den andra med tårar i ögonen kommenterar bildmaterial från Supernanny-serien. Jag har inte sett många avsnitt men jag minns tydligt att jag tänkte att äntligen får man lite konkreta råd om hur man hanterar en bångstyrig unge. Nu visar det sig att konceptet är helt fel.

    Experterna tog nog inte ordet tortyr i munnen men de var bra nära när Supernannyn berättade om metoden kallad "time out". I korthet går det ut på att när barnet blir helt tokigt ska ska man placera det på en stol eller i ett hörn. Där ska barnet stanna tills dess att det lugnat ner sig. Experterna pratade om återinförandet av skamvrån och debattören visade exempel på hur skolor dragit konceptet allt för långt. Själv blev jag mest konfunderad. Om det är fel att göra så - vad är då rätt? Ibland tycker jag att debattprogrammen gör det för enkelt för sig när det bara väljer att kritisera. Jag önskar att de istället tog upp båda sidor av myntet och gav konkreta exempel på vad de anser är rätt.

    Alla föräldrar som jag känner talar om vikten av att sätta gränser, behovet av att kunna skilja rätt från fel, om trotsåldrar (obs! pluralis) och om situationer då barnen helt flippar ur och när all kontroll är som bortblåst. Min enkla fråga är om Supernanny har fel hur ska man då göra? Ska man försöka resonera med en treåring som ligger på mage och gallskriker mitt i en butik? Ska man "vända andra kinden till" när tvååringen sparkar fyraåringen på smalbenet för femte gången?

    Jag fattar att det mesta går att lösa med god kommunikation och kramar men om det inte gör det, vad gör man då? Snälla ge några konkreta tips till en nybliven pappa som är uppväxt under 70-talet (med både gränser och kramar).

    Debattprogram som bara pekar ut problem utan att komma med konstruktiva förslag får...

    Betyg: * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar