Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    onsdag 12 november 2008

    Jag hejjar på seriemördaren!

    Beslutet om att spela in säsong 4 och 5 av tv-serien Dexter visar att jag inte är ensam om att hylla seriemördaren. Eller vad är det vi gör när vi sitter och hoppas att den "trevlige" Dexter inte ska åka fast?

    Jag har precis avslutat säsong två av tv-serien Dexter och jag är mer hooked än någonsin. Michael C. Hall (känd som den homosexuella brodern i Six Feet Under) spelar den sympatiske massmördaren Dexter. På dagarna arbetar han som blodexpert inom rättsmedicin tillsammans med polisen i Miami och på kvällarna mördar och styckar han brottslingar. Det är balansgången mellan den barnkära och trevliga pojkvännen Dexter och det mördande monstret Dexter som gör serien fascinerande. Skaparna har lyckats få oss att verkligen gilla killen trots att han helt uppenbart borde sitta bakom lås och bom... eller vad tycker vi egenligen?

    I serien uppstår då och då situationer där frågan om massmördarens skuld ifrågasätts av både poliskollegor, massmedia och allmänheten. Dexter slår ju bara ihjäl mördare som undkommit lagen - alltså gör han samhället en tjänst... Å andra sidan så gör han heller ingen hemlighet av att han mördar för att han njuter av det. Rätt ställs mot fel, etik och moral ställs på ända och jag gillar det.

    Faktum är att serien är så bra att jag önskar att den tog slut med säsong 2. Det är ytterst få serier som kan hålla hög kvalitet längre än så och jag skulle hata om Dexter skulle behöva död en lång och plågsam död...

    Säsong 1 & 2 av Dexter får...

    Betyg: * * * * *


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    1 kommentar:

    Anders sa...

    Ja, jag är också orolig att den kommer dala i kvalitet. Hur många twists kan man dra innan man slagit knut på sig själv. Inte för att jag har sett Lost, men hur många ser den serien med samma entusiam nu som under första och andra säsongen?

    Skicka en kommentar