Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    söndag 2 november 2008

    Återuppstånden, himmelsk och högsta

    På bloggen Fototriss utses varje vecka ett tema som andra bloggare är välkomna att publicera egna foton till. Denna vecka är temat "kyrkor" och här är mina bidrag.

    Under andra världskriget förstördes stora delar av Dresden av de allierades bombningar. Bland annat Frauenkirche totalförstördes i februari 1945. Återuppbyggnaden av kyrkan inleddes 1995 (fyra år efter Tysklands enande) och 2005 öppnades dörrarna för allmänheten.

    I den lilla byn Bowmore på ön Islay utanför Skottlands västkust kan man både besöka denna fina rundkyrka och Bowmoredestilleriet. Kom ihåg att det ena inte behöver utesluta det andra men att det är klokt att tänka på ordningsföljden.

    Den här fina vita kyrkan ligger väl kamoflerad i det vintriga landskapet på en av Danmarks högsta punkter - Ejer Bavnehøj (170,35 m). Alla tror att Himmlebjerget (147 m) är den högsta punkten men egentligen är det Møllehøj (170,86 m) .

    Betyg: Första gången jag deltog i Fototriss satte jag betyget 5 - för den mycket goda idén. Vill du se alla mina bidrag är det bara att klicka här - Fototrissar av Henrik den Förnuftige


    Min blogg är placerad i Göteborg på bloggkartan.se |

    17 kommentarer:

    Ninni sa...

    Tänk...jag har missat dig i Fototriss tidigare...Vad bra att du gav dig tillkänna hos mig så att jag hittade hit. Jag gillar verkligen dina kyrkobilder, ffa den skotska rundkyrkan. Snyggt fotat! Kyrkan i Danmark är också riktigt fin. Roligt att få se kyrkor från hela världen!

    Sol sa...

    Hei. Flotte fotos med interessante historier til. De stor kirkene i Tyskland er mektige og flotte..., men like flott er den lille nesten bortgjemte kirken i Danmark. Herlig med så mye fin arkitektur.

    Synnøve. sa...

    Hej och godmorgon.
    Du har fina kort. Spännande med all infon.
    Måste nog välja den lilla kyrkan i Danmark som min favorit.
    Ha det gott.
    Synne.

    Anonym sa...

    Din sista kyrka.. så originell:-)
    Det vilar en rofylldhet i kyrkor.. speciellt inuti.
    Ha de bäst..

    Anonym sa...

    Vilka underbara foton alla tre och vad spännande det blev med historierna till. Bilden på kyrkan i Danmark är min favorit.
    Kramis

    Anonym sa...

    Tusentack för kommentaren hos mig!

    Trevlig sida du hade här:P

    Och fina kyrkor............jag fastnade mest för den vita kyrkan med kamoflage! :D
    Ha en bra dag!

    Anonym sa...

    Gillar dina underfundiga bilder.

    GANSKA LAGOM sa...

    Den mellersta bilden gillar jag för närheten till det andra... Haha.. Men den sista bilden var underbar. Härlig! =) Tack för dina ord på min blogg.

    Bettan... sa...

    Vilka härliga bilder! Tycker väldigt mycket om alla tre men den sista var lite extra vacker :)
    Kul att du kikade in hos mig:) Ha det bra!

    Anonym sa...

    Den skotska kyrkan, den känns mycket ovanlig med dess infart. En gata bara så där rakt på har jag aldrig sett tidigare, dess arkitektur förstärkte helt klart också intrycket.

    Danmarks högsta punkt, för mig som bor här uppe i norr kan jag bara le, men visst är den vacker och påminner mycket om en av de kyrkor jag först tänkte välja, Björkfors gamla vackra träkyrka utanför Kalix. Läget och utseende är otroligt lika.

    Jag gillar tvåan och trean mest, intressant med historian bakom.

    /Avsändare Margareta

    Sara sa...

    Nummer två blir min favorit. (Sedan gör de ju god whiskey också ;P)

    Namn: Eva sa...

    Störtsnygga foton ... den lilla vita kyrkan i snölandskapet är min favoritbild! Det enkla är oftast det vackraste tycker jag!

    Sen måste jag ge dig en eloge för din fina header ... coolt med roboten! Hela din blogg tycker jag är fin!!!!

    Ha det!!!

    Pia sa...

    Otroligt fina foton du har tagit!! Väljer alla som favorit!! Snygg blogg cokså!!
    Tack för din kommentar igår!!
    Ha det bäst!!

    Anonym sa...

    Hej Henrik, tack för besöket på min blogg.
    Om du är intresserad så har jag lagt ut mera info. om Skaga stavkyrka.
    Dulsinea

    Anonym sa...

    Jag gillar nog bild nummer 1 bäst.

    phoebe sa...

    Trean blir min favvo bland dina fina bilder=)

    Anonym sa...

    Den första kyrkan blir min favorit här

    Skicka en kommentar