Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    lördag 30 augusti 2008

    Svarta döden - varken svart eller död

    Polare JD har varit på Island och införskaffat en flaska "Svarta döden", snaps, som han bjöd på under helgens kräftskiva (tack!).

    Namnet till trots är smaken ganska angenäm. Lite anis och en del andra kända kryddor fick tanken att gå mot Aalborg Jubilæums Akvavit. Den stora skillnaden ligger i sältan. Precis som Islay Whisky har Svarta döden en tydlig salt eftersmak som kanske kommer ifrån vattnet och luften på tillverkningsstället.

    Jag måste erkänna att jag var lite besviken på att namnet tagits bort från etiketten som nu istället endast på ett korthugget (isländskt?) sätt konstaterar att innehållet är brännvin. Efter en kort stunds sökande på nätet hittar jag en annan etikett som mer passar min föreställning om hur den skulle sett ut. Fast nu i efterhand tycker jag nog att den "nya" etiketten passar både innehållet och smaken bättre.

    Betyg: * * * *

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar