Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    fredag 23 mars 2007

    Scorsese massakerar en bra historia

    Betyg:

    Jag såg Departed här om dagen och blev mycket besviken. Jag gillade förlagan Infernal Affairs oerhört mycket och såg fram emot vad Scorsese skulle göra med ett så bra grundmaterial. Ack, så besviken jag blev.

    För det fösta hade de ju tappat den viktigaste och mest centrala delen an den eminenta filmen Infernal Affairs (I.A.) nämligen kampen mellan ondhet och godhet i det två huvudpersonerna. Som jag minns det fanns det hela tiden tvivel hos de två hjältarna om de verkligen var på rätt sida. Det enda som höll dem kvar på sin sida var ”kärleken” till fadersgestalterna, dvs. polischefen respektive gangsterledaren. I Departed (D.) var det hot och förnedring som fick dem att stanna… hur nu det funkar.

    Slutet i D är så fruktansvärt enkelt att det blir banalt. Istället för att som i IA lösa alla märkliga och spännande knutar dödas alla… precis alla utom en som helt oförklarligt försvinner från filmen 5 min innan slutet (när han behövs som mest… men ingen tänker på att leta reda på honom).

    Ytterligare en sak som jag förundras över är hur de snackar om asiater. Citat: ”Kineserna kommer att invadera USA inom 20 år”. I en sekvens ska Nicholson sälja teknik till några kineser och jäkulen vilken utskällning de får. Han förlöjligar dem och snackar så mycket skit. Det kanske passar karaktären men jag kan inte låta bli att tänka på varifrån filmen kommer… de snor idén, tar bort all intelligens och dessutom förnedrar de den kinesiska befolkningen…

    Kort sagt… om de ändå tänkte göra om hela filmen så varför säga att det är en remake av IA. Varför inte bara göra ytterligare en hjärndöd Hollywoodactionrulle och leave it at that. Det hade jag uppskattat mer.

    1 kommentar:

    Unknown sa...

    Jag skall göra det omvända, dvs att de Departed först och sen Infernal Affairs. Utan att ha sett IA så klassar jag den som en rörig gangsterfilm med många kända ansikten. Inte briljant på något sätt. Skall bli kul att kunna såga den sen ;-)

    Skicka en kommentar