Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    tisdag 27 mars 2007

    AirPort Express to Hell


    Betyg:

    Är det enkelt att installera i PC-miljö, frågade jag i butiken och fick en lite osäkert Jaaaa av den kvinnliga expediten. Förblindad av den lilla prylens skönhet godtog jag naivt svaret, betalade och gick glad i hågen hem för att installera.

    Jag borde nog ha anat oråd när den relativt gedigna manualens avsnitt om PC-miljö i princip bestod av två punkter i en lista… plugga in AirPort Express i ett vägguttag… följ guiden i programmet du installerat. Problemet uppstod direkt när den lilla guiden inte hittade den lilla fina AirPort:en.

    Som van Internetanvändare satte jag mig givetvis framför datorn och sökte på Apples sida om den ganska snygga prylen. Jag sökte och sökte utan att hitta någon användbar information. Till slut gav jag upp och Googlade istället. Efter flera timmars sökande i forum efter forum insåg jag att jag inte var ensam. Massor av stackars diskriminerade PC-användare hade råkat ut för samma sak men av någon anledning kunde eller ville ingen berätta om lösningen. Klockan 00.32 gav jag upp och lämnade den fula mackapären.

    Dagen efter stod jag inför två val – lämna tillbaka hemskheten eller försöka igen. Jag är (om jag ska säga det själv) en aning envis när det gäller att få prylar att funka så valet var relativt enkelt men nu hade det blivit personligt.

    Jag vågar inte skriva här hur länge det tog (på arbetstid) att hitta svaret men till slut hade jag samlat alla tänkbara lösningar i ett dokument… AirPort_Express_to_Hell.doc.

    Anslut hemskheten till routern med kabel. Se till att routern inte blockerar den fula mackapärens MAC-adress. Kolla så att brandväggen inte stänger ute den ganska snygga prylen. Nu borde guiden hitta den fina AirPort:en. Följ guiden och se den lilla prylens skönhet när den gröna lampan tänds.

    För tydligare instruktioner, ladda ner AirPort_Express_to_Hell.doc

    2 kommentarer:

    Unknown sa...

    Jag älskar den lilla makapären, men har i ärlighetens namn bara kört min macbook mot den. Har inte ens försökt med PCn, det verkade så jobbigt så jag köpte en wlanrouter bara för PCn. Är nog bättre egentligen med två separata nät, borde ju teoretiskt få mer bandbredd till varje burk då.

    Men finns inget bättre än att strömma internetradio från Airporten till Macen och tillbaka till Airporten igen innan det går ut i högtalarna. Det är ingenjörskonst ;-) Funderar på att köpa en specifikt för att få musik i köket också.

    Alice sa...

    Som macanvändare har jag fyllt hela lägenheten med airports och kan nu streama musik till samtliga högtalaranläggningar i hemmet. Sann lycka!

    Skicka en kommentar