Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 26 mars 2007

    Löst sammanhängande Bab(b)el

    Betyg:

    Nu äntligen har jag sett den allmänt hyllade filmen Babel. Jag vet inte om jag hade för höga förväntningar eller om jag har satt andra liknande filmer (Short Cuts, Magnolia, Smoke, m.fl.) på för höga piedestaler.

    * Varning - läs inte vidare om du tänker se filmen *

    Jag tycker att filmen är välspelad och vacker men de olika trådarna, som ibland snuddar varandra, är för löst sammansatta. Det kändes lite snopet att det ”bara” var geväret som knöt den asiatiska familjen till Marocko och det var ingen överraskning att Brad och Kate vare föräldrar till barnen (kände igen Brads röst i telefonen redan i början av filmen). Känns som om de kunde gjort mycket mer här och jag tycker mig minnas att Magnolia och de andra var mycket ”smartare” när de flätade ihop historierna.

    Min polare J berättade att Babel fått en Oscar för filmmusiken… var det någon filmmusik? Jag tycker att det var mest tyst och några få men i och för sig väl valda ljudsnuttar.

    Med ovanstående sagt vill jag ändå rekommendera filmen. Den är helt klart sevärd och förtjänar betyget 4. Ingen av de olika trådarna berörde mig särskilt djupt och den var lite för lång för sitt eget bästa, därför blir det ingen femma.

    Rekommenderar:

    • Smoke - med bl. a. Harvey Keitel som cigarrbutiksägare


    • Magnolia - med bl. a. Tom Cruise i en störtskön roll


    • Short Cuts - med flera kända ansikten utan lika kända namn

    1 kommentar:

    Anonym sa...

    Jag instämmer till fullo! Helt klart värd att se, och jag skulle nog kunna tänka mig att se om den, mycket tack vare det snygga fotot. Håller med både om de lösa trådarna och längden. Det kändes som att den kunde ha blivit ännu bättre om de hade lagt lite mer tid på att fila mauset och kill their darlings. Men en klar 4:a var det i alla fall.

    Skicka en kommentar