Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    söndag 25 mars 2007

    Big is Better

    Betyg:

    Nu har jag slagit till och köpt en ny skärm. Jag går raskt ifrån 19 tum till 22 tum widescreen och det känns härligt!

    Inköpet gjordes på "nya" Mediamarkt och jag tycker att 2990 kr är ett mycket rimligt pris. Det blev en Fujitsu Siemens Scaleoview L22W-3 med upplösningen 1680 x 1050. Jag måste ge en eloge till killen i butiken som lät mig testa skärmen innan köpet (tack för tipset A).

    Att testa skärmen är nästan nödvändigt. Väl hemma läste jag i bruksanvisningen att det finns en formel som räknar ut hur många "döda pixlar" som är tillåtna innan garantin träder i kraft. I formeln utgår man ifrån skärmens maxupplösning. Det är den "stränga internationella normen ISO 13406-2 klass II" som fastslagit att en skärm med upplösningen 1280 x 1024 (totalt 1 310 720 pixlar) får ha maximalt 6 felaktiga bildpunkter och dessutom 7 felaktiga "subpunkter", totalt 25 (!) fel.

    Tänk er att ha 5 punkter på din skärm som är svarta och ytterligare 7 som låsta i en färg, det vill säga 24 fel, och att detta inte går att reklamera... kan detta verkligen stämma... jag har i det närmsta citerat bruksanvisningen men jag hoppas att jag har förstått det fel.

    Nåja, jag testade i butiken och hittade inte en enda död pixel. Skärmen funkar perfekt och jag är mycket nöjd. Det känns som om jag fått oerhört mycket för pengarna. Den gamla skärmen ska användas i ett nytt designprojekt. Jag återkommer med mer om det senare.

    3 kommentarer:

    Unknown sa...

    Äsch, då var din 5kr billigare än min Acer :-) Tror tyvärr pixelpolicyn stämmer. Acer har någon som säger max fyra trasiga pixlar per en miljon. Alltså upp till runt sex på en så stor skärm. Men är också helnöjd med min. Den är dock väldigt ljus (trots jättelågt på brightness) men det fixar jag genom att dra ner ljusstyrkan i grafikkortet.

    Anonym sa...

    Typiskt! Köpte precis en 19 tums för ungefär smma pris...grrrrrrrr... :P

    Unknown sa...

    Haha, din stackare! Men om ett halvår kan man nog få en 24-tummare för samma pris. Min dator som var cool för ett år sen är ju rätt medioker idag, snyft.

    Skicka en kommentar