Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    fredag 13 april 2007

    Kung Markattas återkomst

    Betyg:

    Jag vet inte om det är den suggestiva musiken eller den annorlunda scenografin som gör att jag gillar Cari Lekebuschs musikvideo Shaded så mycket. Låten kom först ut på EP 2004 men finns också med på "Bönsyrsans rykande mixtejp" (!) som släpptes 2006. Videon gjordes tillsammans med Krister Linder. Se videon här >>

    En annan tänkbar anledning till varför jag gillar videon är att sågaren ser ut som Kung Markatta (The Monkey King). Jag såg den animerade filmen "Uproar In Heaven" när jag var liten och den har suttit kvar i skallen sedan dess. Filmen som är från 1961 är baserad på en gammal kinesisk legend. Se filmen på YouTube; Del 1 - Del 2 - Del 3 - Del 4 - Del 5 - Del 6.

    Både videon och filmen förtjänar betyget fem.

    Kuriosa:
    Jackie Chan och Jet Li arbetar just nu tillsammans i det så kallade "J&J Project" som ska mynna ut i en film löst baserad på legenden om Kung Markatta. Filmen har ännu inget namn men kallas "The Forbidden Kingdom" under arbetsts gång. Premiären beräknas till någon gång under 2008.

    2 kommentarer:

    Unknown sa...

    COOOLT! Diggar också den videon och kommer också att jag sång Kung Markatta ett antal gånger under barndomen. Var det inte Hasse Alfredsson som var berättaren? Den ondes hejdukar kommer jag ihåg hade "stridsmaraccas" vad nu det var :-) Musiken var cool också tror jag.

    Henrik sa...

    Mja... musiken är oerhört asiatisk. Massor av cymbaler och plingande. Det passar förstås oerhört bra till filmen men jag skulle nog inte köpa soundtracket ;-)

    Skicka en kommentar