Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    måndag 16 april 2007

    Det är något speciellt med drakar

    Betyg: * * * *


    Jag är oerhört förtjust i drakar! Jag måste börja med det om jag ska kunna ge en någorlunda rättvist recention av filmen Eragon (IMDb).

    Visst är handlingen förutsägbar och banal men den är också sagolik och det är väl egentligen allt man kan begära av en historia som denna. Filmen följer det klassiska hjältedramat med den fjunige bonddrängen som efter en del missöden och en del äventyr blir dagens (och prinsessans) hjälte.

    Jag tycker att Edward Speleers som spelar Eragon gör ett bra jobb även om hans dialekt är bland de märkligaste jag hört. Ibland låter han engelsk och ibland amerikansk men fram åt slutet av filmen var jag övertygad om att han är sydafrikan. Det med dialekter gäller för övrigt flera av skådespelarna. Om de bara kunde hålla sig till en dialekt så hade det inte varit något problem.

    Jeremy Irons (Eragons läromästare) gör en stark insats i kontrast till John Malkovich (den onde kungen) som bara är märklig. Jag tycker att det är lustigt att den ena är så berömd och hyllad när den andre verkligen förtjänar det. Irons är en oerhört underskattad skådespelare som förtjänar både mer beröm och bättre roller.

    Robert Carlyle funkar utmärkt som den elaka trollkarlen men lägg märke till hur hans sminkning ändras dramartiskt halvvägs genom filmen. Även om Carlyle försöker når han aldrig upp till nivån av Christopher Lees tolkning av Saruman i Sagan om ringen.

    Jag kan förstås inte resencera Eragon utan att nämna den andra huvudrollsinnehavaren, Saphira - draken. Jag tycker att effekterna är mycket välgjorda även om fx-makarna inte tar ut svängarna så mycket. De har snarare förfinat den befintliga tekniken än vidareutvecklat den.
    Filmen är sevärd och jag kan faktiskt rekommendera den. Det vill säga om ni som jag är svag för drakar.

    Andra drakfilmer (länk till IMDb)

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Är själv en stor anhängare av fantasygenren, och vill gärna uppmuntra Hollywood att satsa på fler såna filmer, men när det gäller Eragon så har filmskaparna fallit pladask, vilket riskerar att skada intresset för genren.

    Filmens största brist är den närmast totala avsaknaden av originalitet. Man får känslan av att en 18-åring (tror författaren var i den åldern när boken släpptes) suttit och "copy-paste":at från kända fantasy och sci-fi böcker och sen slängt in en drake för att få till lite av en twist.

    Skådespeleriet ligger på en nästan imponerande låg nivå. Man får intrycket att John Malcovich sover sig igenom sina scener och huvudpersonen får Jean-Claude van Damme att kännas som Oscars-material. En liten eloge får dock riktas till Jeremy Irons, som i någon enstaka scen visar tecken på sin tidigare så utmärkta skådespelartalang.

    Kort sagt, se Eragon på egen risk :-) Se hellre Dragonheart, som har både en rejäl uns originalitet och ett av dem bästa fantasyfilmssoundtracksen.

    En tvåa på skalan, tycker jag.

    Anders sa...

    Haha, killen var faktiskt bara 16 när han skrev första boken :-) Kanske inte skall se den då ;-)

    Skicka en kommentar