Nu och nyss: Henrik...

Twitter Updates

    Följ mig på Twitter

    torsdag 5 april 2007

    Shiri, en orgie i akvariefisk

    Betyg:

    Att den koreanska filmen Shiri (Swiri på koreanska) sägs ha slagit ut Titanic ur biobiljettstoppen på kort tid var skäl nog för mig att köpa den.

    Filmen inleds med en ultravåldsam sekvens, från ett militärt träningsläger i Nordkorea, som snabbt sätter stämningen i filmen. Budskapet är lika enkelt som det är brutalt; här har ni skurkarna.

    Handlingen tar sedan snabbt en vändning och nu befinner vi oss bland poliser i Sydkorea. Som i många asiatiska filmer tycker jag att det är lite svårt att hänga med. Massor med karaktärer presenteras snabbt och berättarstilen skiljer sig en hel del från den västerländska. Nu råkar jag tycka att detta är härligt befriande att se filmer som inte följer den ”vanliga” dramaturgiska mallen men man måsta hänga med i svängarna.

    Det hela är snyggt filmat och scenografin är genomarbetad även om det är tydligt att någon i produktionen har en fetisch för akvariefiskar. Det är så många akvarium med i filmen att det nästan blir löjligt. Inne på polisstationen står det ett på varenda polis skrivbord!

    Jag tycker att det är oerhört intressant att se hur Sydkorea porträtterar Nordkorea i denna film. Om man tänker på hur det ser ut i verkligheten samtidigt som man ser filmen så lyfts helheten minst ett snäpp.

    Filmens handling är ganska intressant men den blir aldrig fängslande. Det blir aldrig riktigt spännande men visst satt jag med en kudde i näven under vissa sekvenser. Jag var sugen på en ny Infernal Affairs men det är den absolut inte. Trots allt var Shiri helt klart kul för stunden.

    Kuriosa:
    Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren, Yunjin Kim, är också med i Lost

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar